03 Februari 2009

Catatan 4 - Pendidikan vs Politik

Saya tertarik untuk menulis dalam topik ini selepas membaca blog Aminchenor.blogspot.com tentang kebijakan Yahudi dalam usaha mereka survival di bumi ini. Bayangkanlah dengan hanya 14 juta orang Yahudi di bumi ini, mereka mampu menguasai dunia. Orang Islam di muka bumi dianggarkan ada 1.47 billion, tetapi masih ketinggalan.

Kenapa? Jawapannya mudah. Ilmu pengetahuan. Sama ada ilmu yang baik atau ilmu jahat, mereka (Yahudi) menguasainya. Mereka juga menguasai strategi politik, strategi peperangan dan yang yang paling utama, strategi menguasai jiwa kita. Pelbagai kaedah digunakan, lagu, hiburan terlampau, filem, buku-buku, fesyen dan pelbagai lagi yang biasa kita lakukan. Pengaruh jahat ini perlahan-lahan meresapi jiwa kita.

Sampainya masanya kita terus mengejar ilmu. Sama ada secara formal atau tidak formal. Apa jua kaedah kita menimba ilmu akan lebih menguatkan kita.

Saya secara peribadi kecewa dengan sitem pendidikan kita. Saya yang bertugas dalam bidang ini, walaupun bukan guru, mahukan tindakan yang lebih konsisten dalam apa jua perkara. Pelbagai projek dan program dilancarkan, habis ditengah jalan. Antaranya,

1. PPSMI (ETeMS) - Setelah 6 tahun, isu ini kini dipolitikkan. Siapa mangsa? Guru dan murid. Siapa untung? Pembekal CDRI, Laptop, LCD, Buku Teks dan penyelenggara laptop.

2. Makmal Komputer Sekolah - Sudah Out-Of-Date. Ada lagi ke PC yang guna ram64 sekarang ni? Ada lagi ke Windows 98 sekarang ni?

3. Pusat Akses Sekolah - Hanya setakat beberapa buah sekolah. Fasa seterusnya masih belum pasti. Beruntunglah sekolah yang ada Pusat Akses ini. Beruntunglah pembekal-pembekal PC kepada Pusat Akses ini. Bagaimana sekolah-sekolah yang lain?

4. Perkongsian Pintar - Hanya libatkan beberapa sekolah, terutama di kawasan yang YB kawasan itu adalah yang hireraki tertinggi. Ada pelbagai projek - Intell, Oracle, Lego, Formula1, Permata dan pelbagai lagi. Manfaat? Popularlah YB berkenaan. Selebihnya?Gigit jari...

Semua di atas hanya sebahagian daripada program yang ada. Selebihnya, tidak dapat dinyatakan atas faktor tertentu.

Namun, yang lebih penting, apakah kita benar-benar mahukan ilmu ini akan sampai kepada anak-anak kita atau hanya kita mahu popularkan diri sahaja? Lebih teruk, semua projek ini dilaksanakan hanya kerana akan mendapat laba dari projek ini.

Saya mohon sangat-sangat daripada pemimpin kita. Utamakanlah pendidikan anak-anak kita. Ketepikan faktor politik ketika bekerja. Kita sedang membina Modal Insan yang akan dituai bila mereka dewasa kelak. Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang menggariskan enam teras utama juga telah menetapkan hala tuju pendidikan kita. Kenapa masih tiada konsisten?

Hari ini saya kecewa melihat anak-anak yang bersekolah tadika terpaksa belajar dibawah pokok hanya kerana sekolah mereka dirantai. Untuk apa kita berkuasa? Untuk menunjuk-nunjuk? Sudahlah. Cukup-cukuplah...

Kepada ibu bapa, utamakanlah pendidikan anak-anak. Pada merekalah masa depan kita berharap.

1 ulasan:

  1. http://www.eratimur.com/mujaddid-dan-peranannya-dalam-menghadapi-israel/

    Untuk kita sama fikir-fikirkan dengan mata hati.

    BalasPadam